I alla typer av branscher där man jobbar med kunder, är det viktigt att förutom god service, även ha ett fungerande kassasystem. För att ha ett fungerande kassasystem krävs det att företaget investerar i bra maskinvara. Ansvarar företaget för en stor mängd kunddata, behövs det en eller flera servrar som klarar av hålla en stor mängd data.
Vårat förslag är att man bör hyra system istället för att köpa, det är både billigare och om systemet slutar fungera eller om företaget har andra problem, kan externa tekniker enkelt hjälpa.
Om man ska hyra system är det bra att hyra e handelssystem integration. Ett e-handelssystem med enkel integration är bra eftersom den sortens system blir enkelt integrerat med andra system, som till exemepel kassasystem.
Bra maskinvara och system som kan hantera all data är bara två viktiga saker att tänka på för att inte göra investeringar i ett nytt kassasystem kostsamma. Ett företag måste också tänka på säkerheten av all den data de lagrar. Detta gäller både säkerhet vid intrång, där värdefull kunddata kan stjälas, men även säkerhet i form av backup av data. Om man väljer att hyra system brukar backup och annan säkerhet ingå i själva hyran, men för de som vill vara extra säkra kan ha en extra kopia sparat på en hårddisk endast de med förtroendet i företaget har tillgång till.